woensdag 16 januari 2013

Mokkataart

Hieperdepiep hoera voor mijn papa ! Ook voor mijn papaatje is er weer een jaartje bij. En dat vieren we graag met een taartje.  Zelfgemaakt natuurlijk.  Ik hoefde al die moeite niet te doen, mijn ma zou wel iets meebrengen van de bakker ofzo.  Dacht het niet.  En mij de kans afpakken om nog eens iets uit te testen, no way.  Ik heb nog een recept voor een mokkataart die ik dringend wil uittesten.  Dus willen of niet, ik bak een taart. Veel overtuiging was er echter niet nodig, voor ons mama was het meteen goed.

Dus gingen we aan de slag met dat taartje.  Eerst een biscuitje bakken.  De ene laag heb ik ingesmeerd met amaretto en vervolgens gevuld met mokkacrème.  Ook het afsmeren gebeurde met mokkacrème.   Wegens geen bresilienne nootjes heb ik het afgewerkt met chocolade snippers.

ingrediënten mokkacrème
-110 gr witte suiker
-80 ml water
- 4 eierdooiers
-1 el oploskoffie
-250 gr boter

Dit moet je doen:
Vermeng de suiker en water in een pan.  Al roerend verhitten tot het mengsel kookt. Laat zonder deksel en zonder roeren 2 min pruttelen. Dit wordt een soort siroop. Vervolgens laten afkoelen.

Eierdooiers en oploskoffie stijfkloppen.  Giet al mixend, de afgekoelde siroop in een straaltje op het eimengsel. De boter licht en romig kloppen. Giet het eimengsel over de boter en klop 4 à 5 min door.
Ongeveer 15 min laten afkoelen.




1 opmerking: